Na czym polega manipulacja

Na czym polega manipulacja

Najpierw należy zaznaczyć czym jest manipulacja. Kolokwialnie mówiąc to wywoływanie określonego zachowania. Wszystko to działa na niekorzyść „ofiary”. Najłatwiej to zaobserwować w reklamach, ale nie tylko.

Cienka granica perswazji

Często spotykamy się z tym pojęciem. Jednak nie jest ono rozwijane na tyle, aby dać nam wgląd w sytuacje, z którymi spotykamy się na co dzień. Perswazję od manipulacji dzieli bowiem cienka linia. Wszystkie techniki stosowane w pierwszej są bez umiaru wykorzystywane w drugiej. Tylko nie mamy tej świadomości. Od TV poprzez pracę po sklepy wszędzie czeka nas pułapka utraty kontroli.

Pewnik

Przyjmujmy, że na każdym kroku czeka nas bitwa o swoją własność, decyzję i wybór. Wchodzimy do sklepu i zamiast z dwiema rzeczami, wychodzimy z pięcioma. Oto jak to się dzieje: • oferta ważna do ¬_._._ _ _ i już jesteśmy złapani; • kontrast cenowy widoczny zwłaszcza jak kupujemy drogą rzecz, wtedy otrzymujemy dodatkową propozycję zakupu „specjalnych” dodatków po „promocyjnej” cenie; • autorytet działa nie tylko na dorosłych, wykorzystywany jest w reklamach produktów dla dzieci, głównie poprzez postacie z bajek; • konformizm bo jak wszyscy na około to mają to znaczy, że to standard i tak ma być – oczywista nieoczywistość; • skojarzenia to jedna z najstarszych i najbardziej drastycznych technik, stosowana od wieków – wygląd towaru nie świadczy o jego niezawodności, a fartuch lekarza o umiejętnościach; • gratisy i próbki często proponowane przez hostessy, one tam pracują i to, że weźmiemy od nich darmową próbkę nie zobowiązuje nas do niczego, a im podniesie morale. Wszystko co nas otacza jest nastawione na efekty. Bez namacalnych zysków niewielu będzie się starało dawać coś od siebie. Odróżnienie manipulacji od perswazji jest często trudne, ale ćwiczenia i rozpoznawanie sztampowych przykładów pomoże nam rozróżniać te bardziej ukryte.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.