Na czym polega manipulacja
Najpierw należy zaznaczyć czym jest manipulacja. Kolokwialnie mówiąc to wywoływanie określonego zachowania. Wszystko to działa na niekorzyść „ofiary”. Najłatwiej to zaobserwować w reklamach, ale nie tylko.
Cienka granica perswazji
Często spotykamy się z tym pojęciem. Jednak nie jest ono rozwijane na tyle, aby dać nam wgląd w sytuacje, z którymi spotykamy się na co dzień. Perswazję od manipulacji dzieli bowiem cienka linia. Wszystkie techniki stosowane w pierwszej są bez umiaru wykorzystywane w drugiej. Tylko nie mamy tej świadomości. Od TV poprzez pracę po sklepy wszędzie czeka nas pułapka utraty kontroli.Pewnik
Przyjmujmy, że na każdym kroku czeka nas bitwa o swoją własność, decyzję i wybór. Wchodzimy do sklepu i zamiast z dwiema rzeczami, wychodzimy z pięcioma. Oto jak to się dzieje:
• oferta ważna do ¬_._._ _ _ i już jesteśmy złapani;
• kontrast cenowy widoczny zwłaszcza jak kupujemy drogą rzecz, wtedy otrzymujemy dodatkową propozycję zakupu „specjalnych” dodatków po „promocyjnej” cenie;
• autorytet działa nie tylko na dorosłych, wykorzystywany jest w reklamach produktów dla dzieci, głównie poprzez postacie z bajek;
• konformizm bo jak wszyscy na około to mają to znaczy, że to standard i tak ma być – oczywista nieoczywistość;
• skojarzenia to jedna z najstarszych i najbardziej drastycznych technik, stosowana od wieków – wygląd towaru nie świadczy o jego niezawodności, a fartuch lekarza o umiejętnościach;
• gratisy i próbki często proponowane przez hostessy, one tam pracują i to, że weźmiemy od nich darmową próbkę nie zobowiązuje nas do niczego, a im podniesie morale.Wszystko co nas otacza jest nastawione na efekty. Bez namacalnych zysków niewielu będzie się starało dawać coś od siebie. Odróżnienie manipulacji od perswazji jest często trudne, ale ćwiczenia i rozpoznawanie sztampowych przykładów pomoże nam rozróżniać te bardziej ukryte.