Sposoby na ból mięśni po treningu: kąpiel, masaż, ćwiczenia rozciągające, maść przeciwbólowa

Sposoby na ból mięśni po treningu: kąpiel, masaż, ćwiczenia rozciągające, maść przeciwbólowa

Ból mięśni to częsta dolegliwość po treningu, zwłaszcza, gdy był bardzo intensywny. Nieprzyjemne dolegliwości bólowe można skutecznie złagodzić gorącą lub zimną kąpielą, masażem ciała, ćwiczeniami rozciągającymi lub gotowymi preparatami dostępnymi w aptece, jak: tabletki czy żel przeciwbólowy.

Ból mięśni po treningu - dlaczego bolą mięśnie?

Układ mięśniowy to istotny element czynnego narządu ruchu człowieka. Dzięki mięśniom możliwe jest poruszanie się, a tym samym wykonywanie ćwiczeń fizycznych. W czasie treningu, zwłaszcza obejmującego ćwiczenia modelujące lub siłowe, w mięśniach dochodzi do mikrourazów, których stopień uszkodzenia zależy od zastosowanego obciążenia podczas aktywności. Ból mięśni, jaki zwykle pojawia się po intensywnym wysiłku fizycznym, jest następstwem pobudzania przez uszkodzone włókna mięśniowe bólowych neuronów. Dolegliwości bólowe pojawiają się, np.: u początkowych sportowców lub osób, które podczas treningu zaangażowały nowe partie ciała.

Kąpiel na ból mięśni po treningu - zimna czy gorąca?

10-minutowa kąpiel z lodem to skuteczny sposób na dolegliwości bólowe, zwłaszcza ból nóg, np. po intensywnym bieganiu. Zimno przyspieszy regenerację włókien mięśniowych oraz zmniejszy obrzęk. Osoby, które nie są w stanie zanurzyć ciała w chłodnej wodzie, mogą na 10-15 minut przyłożyć do bolącego miejsca woreczek z lodem. Zimna kąpiel to dobry sposób na łagodzenie bólu po ciężkich i intensywnych treningach. W przypadku wykonywania serii lekkich ćwiczeń, kiedy uszkodzenia włókien mięśniowych są niewielkie, zalecane są kąpiele w gorącej wodzie. Ciepło relaksuje, zmniejsza napięcie mięśni, obniża ciśnienie, a także skutecznie łagodzi lekki ból mięśni. Do gorącej wody można dodać kilka kropel olejku eterycznego, np. o zapachu lawendy, który koi nerwy i uspokaja.

Masaż ciała na ból mięśni

Masaż ciała to sposób na szybką regenerację mięśni oraz skuteczne złagodzenie dolegliwości bólowych. Osoby trenujące, mogą skorzystać z pomocy profesjonalnego fizjoterapeuty, który tempo oraz siłę nacisku zabiegu dostosuje indywidualnie do potrzeb pacjenta. W domowych warunkach sprawdza się wałek do masażu, wyposażony w specjalne wypustki, który przesuwając się po skórze, delikatnie masuje obolałe miejsca

Ćwiczenia rozciągające na ból mięśni

Ćwiczenia rozciągające łagodzą bóle mięśni po ćwiczeniach fizycznych, a jednocześnie je wzmacniają, przez co łatwiej uniknąć kontuzji na przyszłym treningu. Rozciąganie dodatkowo zwiększa ruchomość i elastyczność stawów oraz regenerację mięśni, przez co możliwe jest stopniowe zwiększanie intensywności ćwiczeń. Po każdej aktywności fizycznej należy rozciągnąć mięśnie ciała, szczególnie uwzględniając te, na które był położony największy nacisk w czasie sesji treningowej.

Apteczne sposoby na ból mięśni

W aptece można dostać gotową maść na ból mięśni do stosowania bezpośrednio na skórę. Wyrób medyczny przynosi ulgę w bólu, a dodatkowo działa przeciwobrzękowo i przeciwzapalnie. W bolące miejsca na ciele wystarczy wetrzeć niewielką ilość żelu lub maści, wykonując delikatne, masujące ruchy. W przypadku silnych dolegliwości bólowych można zastosować medykamenty, takie jak: ibuprofen czy aspiryna, których działanie opiera się na blokowaniu wydzielania prostaglandyn, odpowiedzialnych za ból i stan zapalny. Leki przeciwbólowe należy jednak stosować z umiarem, gdyż spowalniają one regenerację tkanek, jak również syntezę białek mięśniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *