5 sprawdzonych sposobów, jak zmienić nawyki żywieniowe

5 sprawdzonych sposobów, jak zmienić nawyki żywieniowe

Z roku na rok coraz więcej osób stara się jeszcze lepiej dbać o swoje zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wtedy przychodzi także czas na weryfikację dotychczasowych nawyków żywieniowych i ich ewentualną zmianę. Nawyki żywieniowe to powtarzalne czynności, które niejednokrotnie robimy zupełnie nieświadomie i bez większego zastanowienia. Uczymy się ich już od pierwszych lat życia. Mają one dla nas  ogromne znaczenie, ponieważ zwyczaje te towarzyszą nam w kolejnych latach, na każdym etapie rozwoju. I to właśnie je przekazujemy w przyszłości kolejnemu pokoleniu.

Zdrowe nawyki żywieniowe

Nie od dziś wiadomo, że trudno jest zmienić zwyczaje, które znamy i praktykujemy niemal od dziecka. Mimo to, są sytuacje, kiedy warto się nad nimi zastanowić i jeśli tylko zauważymy jakieś nieprawidłowości, starać się wprowadzić choćby drobne zmiany. To do nich należą między innymi nawyki żywieniowe, których uczymy się najpierw od rodziców, a w dorosłym życiu - próbujemy wypracowywać samodzielnie. Jak zatem w kilku krokach zmienić tego typu nawyki, jeśli nie do końca nam służą?
  1. Pamiętaj o regularnym jedzeniu - czasami, w natłoku licznych zajęć trudno znaleźć czas na posiłek, ale to właśnie systematyczne jedzenie pozwala nam dostarczyć optymalną dawkę energii i minimalizuje efekt nagłych napadów głodu i gromadzenia zapasów “na później”.
  2. Jedz urozmaicone posiłki - przygotowując dania warto pamiętać o tym, żeby były kolorowe, pachnące i złożone z różnych grup produktów, takich jak kasze, makarony, mięso, ryby, warzywa, nabiał, orzechy i pestki.
  3. Twórz tygodniowe spisy posiłków i listy zakupów - wcześniejsze sprawdzenie zapasów i zaplanowanie posiłków na kilka dni w przód pozwoli nam zawsze mieć w lodówce smaczne i zdrowe dania, a jednocześnie pomoże wykorzystać zapasy, które zostały w lodówce czy spiżarni po wcześniejszych zakupach. To samo tyczy się systematycznego tworzenia list zakupów (dodatkowo ograniczamy w ten sposób nieprzemyślane zakupy, których nie wykorzystamy przez kolejne tygodnie).
  4. Korzystaj z produktów sezonowych - doskonałą opcją na proste, pyszne i tanie posiłki jest wykorzystywanie produktów sezonowych pochodzących z rodzimych gospodarstw.
  5. Zamień sklepowe słodycze na domowe słodkości - jeśli masz ochotę na coś słodkiego, zamiast sięgać po sklepowe ciastka, lepiej spróbuj samemu przygotować proste desery. Samodzielne zrobienie babeczek, czekoladek czy ciasteczek wcale nie zajmuje wiele czasu, a znacznie lepiej wpływa nasze zdrowie.

Cała prawda o nawykach żywieniowych

Teoretycznie każdy zna zasady zdrowego odżywiania i pozytywne nawyki żywieniowe, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Problem pojawia się natomiast wtedy, kiedy chcemy nieco zmienić dotychczasowe zwyczaje lub wprowadzić te zupełnie nowe. Obawiamy się, że rodzina ich nie zaakceptuje lub będą zbyt czasochłonne, żeby praktykować je na co dzień. Nic bardziej mylnego! Zdrowe nawyki wcale nie zajmują więcej czasu niż te wykonywane do tej pory. Na początku warto natomiast wprowadzać zmiany małymi krokami i tłumaczyć, dlaczego są one tak ważne. Warto też skorzystać ze wskazówek, które znajdziemy np. na stronie: https://www.kaufland.pl/konkursy-akcje/moj-typ.html. Zanim się obejrzymy, cała rodzina zacznie zwracać większą uwagę na regularność i jakość poszczególnych posiłków, a także z przyjemnością dołączy się do testowania nowych, zdrowych przepisów, które na stałe zagoszczą w niejednej kuchni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.